Tovary a služby od 1000 eur bez DPH do 20 000 eur bez DPH sa budú za bežných okolností uverejňovať na web stránke - profile verejných obstarávateľov - a to najmenej tri pracovné dni pred vyhodnotením doručených ponúk.
Pre ujasnenie uvediem príklad:
Ak by v pondelok 1.7.2013 uverejnil verejný obstarávateľ na svojom profile výzvu na nákup motorového vozidla v hodnote 9 900 eur bez DPH. Výzva musí obsahovať podrobný opis predmetu zákazky - motového vozidla, obchodné podmienky, lehotu dodania, miesto, spôsob a čas dodania ponuky a ďalšie potrebné informácie. Najskoršia lehota na dodanie ponuky je piatok 5.7.2013 (3 celé pracovné dni t.j. tri krát 24 hodín - cez pracovné dni).
Poznámka autora:
Výzvy na dodanie ponuky nebudú uverejňované na stránke ÚVO, takže si viete predstaviť ako sa na tisícoch rôznych veb stránok podnikatelia „dozvedia“ o príležitosti podať ponuku.
Stavebné práce od 1000 eur bez DPH do 30 000 eur bez DPH sa budú uverejňovať na web stránke profile verejných obstarávateľov - a to najmenej tri pracovné dni pred vyhodnotením doručených ponúk.
Príklad:
Vymaľovanie priestorov materskej škôlky za 15 000 eur. Výzva musí obsahovať podrobný opis predmetu zákazky - motového vozidla, obchodné podmienky, lehotu dodania, miesto, spôsob a čas dodania ponuky a ďalšie potrebné informácie. Najskoršia lehota na dodanie ponuky je piatok 5.7.2013 (3 celé pracovné dni t.j. tri krát 24 hodín - cez pracovné dni).
Potraviny od 1000 eur bez DPH do 40 000 eur bez DPH sa budú uverejňovať na web stránke profile verejných obstarávateľov - a to najmenej tri pracovné dni pred vyhodnotením doručených ponúk.
Týmto postupom (prechodným ustanovením) sa úplne zabránilo nakupovaniu akciových tovarov a prechodné ustanovenia idú proti pôvodnému deklarovanému cielu uľahčiť nakupovanie potravín.
Na nákup tovarov a služieb v hodnote rovnakej a vyššej ako 20 000 eur bez DPH a stavebných prác v hodnote rovnakej a vyššej ako 30 000 eur bez DPH sa použije postup zadávania podlimitných zákaziek bez použitia elektronického trhoviska podľa § 100 až 102 (pôvodný podprahový postup zadávania zákazky). Podlimitný postup zadávania zákazky sa použije až do hodnoty nadlimitných zákaziek (130 000 eur/200 000 eur bez DPH pre tovary a služby a 5 000 000 eur bez DPH pre stavebné práce).
Novinármi avizovaný postup podľa § 102a - podlimitnej zákazky s využitím porovnania cien (cenové zrkadlo) je v praxi reálne nepoužiteľný. Ibaže by jeho cieľom bolo kradnutie. V takom prípade je samozrejme ideálny!
Zhodnotenie novely:
Tranparentnosť verejného obstarávania výrazne klesla. Vrátli sme sa do roku 2008 - 2009. Je to mu tak preto, lebo dodávatelia sa nedozvedia o možnosti podať ponuky. Nedokážu skontrolovať tisíce jednotlivých web stránok - profilov. O možnosti podať ponuku sa nedozvedia.
Dlhy rastú ale možnosť úspor klesla. Zrušením povinnosti používať elektronické aukcie na služby a stavebné práce pri nadlimitných a podlimitných zákazkách sa znížili možnosti úspor, lebo sa zrušila povinnosť používať aukcie.
Administratívna a finančná náročnosť na proces verejného obstarávani výrazne stúpla. Splnenie povinností bude vyžadovať prijatie ďalších ľudí, veľa nových výdavkov, času a námahy na ich splnenie.
Sankcie za prípadné porušenie povinností sú likvidačné. Napríklad v prípade neposlania informácie na ÚVO podľa § 136 ods. 9 je to 20 000 eur za každých 15 dní omeškania.