reklama

Pľúca na transplantáciu v obchode nekúpite

Dostal som mail od Petra, ktorému pred pár dňami zomrel dlhoročný kamarát na nevyliečiteľnú chorobu cystickú fibrózu. Celý deň sedím pri počítači a rozmýšľam, čo s ním. Tohtoročné skóre život - smrť je vzácne vyrovnané 2:2. V januári zomrelo takmer 9 ročné dievčatko a cez Veľkú noc mladý, len 19 ročný chalan. Zachrániť ich mohla len transplantácia.

Písmo: A- | A+
www.cfww.org
www.cfww.org (zdroj: Margaret E. Hodsonová, MD MSc FRCP DA)

Aj teraz, keď píšem tieto riadky je mi do pľaču a možno o chvíľku aj pár sĺz vyroním, keď pôjdem skontrolovať ten náš, už skoro 4 ročný poklad. Veľa toho už prežil a veľa ho ešte čaká.

Ušká ma ako radary:)). Keď som v nedeľu po pár dlhých chvíľach a váhaní nahlas povedal "Gregor už do Viedne nepôjde" tak sa usmial a hneď sa zvedavo spýtal, prečo nepôjde do Viedne. Moja láska na mňa pozrela a chvíľku dúfala, že to len prof. Klepetko z AKH Wien odložil Gregorove predtransplantačné "predstavenie", aby mal čas pribrať a zmocnieť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po Veľkonočnom šablovom tanci, následnej nechuti do jedla a zvládnutí vysokých teplôt, to bola neželaná bodka, ktorá nám pravidelne dáva pocítiť, že boj o život pokračuje. Cystická fibróza sa s níkým nemazná.

Tak, (veľký) Gregor už do Viedne nepôjde.

Smutne si uvedomujem, tú pravdu o transplantáciách, o ktorej väčšina širokej verejnosti vôbec netuší. Transplantácia je o niečom inom. Nie je to výmena pokazenej súčiastky, ktorú môžete odkladať a potom si ju kúpiť v obchode. Ide o čas.

Ak v reálnom živote ide o sekundy, minúty a dni, tu ide o mesiace a často aj roky, kým sa dostanete na waiting list a nájde sa vhodný darca(orgán). Je to skoro ako vyhrať v športke. Úspech či neúspech ovplyvňuje množstvo faktorov : veľkosť orgánu, krvná skupina, HLA antigény, pozitívny cross match, psychika čakateľa atď.. .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Realita života sa mi opäť prekrýva so spomienkami. Len pred pár týždňami sme v našom CF Centre v Ružinove všetci s napätím sledovali boj Gregora a Alana. Gregor potreboval nové pľúca a Alanovi napadla imunitná reakcia "jeho" transplantované pľúca. Obidvaja urputne bojovali o svoj život.

Boli to ťažké dni plné očakávania. Bol som viac v nemocnici ako doma. Všetci sme si želali, aby sa stal zázrak.

Zázrak sa stal Alan prežil.

Gregor, je mi to stašne ľúto.

Dúfal som, že spolu pojdeme na poriadny futbal, ako sme si slúbili.

Ty, ako 5-ty slovenský CFkár s novými pľúcami (bez cepacie a pseudomonas-u) po boku s frajerkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja, s úsmevom na perách a slzami v očiach.

Gregor tak ak zdravie dovoli, tak v nedeľu prídem.

P.S. Ani 6 slovenských CF centier v úzkej spolupráci s mnohýmu ďalšími odborníkmi a rodičmi (ich priateľmi), nedokáže zachrániť každé dieťatko či dospelého s cystickou fibrózou. Aj napriek tomu však musím povedať a to poriadne nahlas "ste super a som šťastný, že Vás máme".

Poznámka zo dňa 8.1.2009. Príbeh je skutočný. Mená niektorých osôb sú pozmenené.

Jaroslav Lexa

Jaroslav Lexa

Bloger 
  • Počet článkov:  144
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem v krásnom meste, o ktorom rád rozprávam. Zoznam autorových rubrík:  Názory a komentárePerličkyCystická Fibróza - CFZo životaverejné obstarávanieBratislavaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu